"Dan barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan menjadikan kemudahan baginya dalam urusannya. Itulah perintah Allah yang diturunkanNya kepadamu. Barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Allah akan menghapuskan kesalahan-kesalahannya dan akan melipatgandakan pahala baginya." (At-Thalaq:4-5)

08 January 2011

Cupcake dan baju kurung

sebenarnya dah lama nak upload pic cupcake yg saya wat..tapi tak upload2..saya wat 2 jenis..buttercream dan fondant cupcake..erm..sebenarnya saya sgt2 amatur lagi..haha..tapi saya suka wat fondant daripada buttercream..buttercream lecehla..dgn minyaknye kan..tapi bagi sape yg berminat..seme tu tak menjadik kudis buta la kan..saya suka fondant sebab nak design dia senang sket..guna acuan n kaler2 jer..buttercream pun guna gak seme tu..tapi nak kena guna macam2 jenis nozzle..huhu..tu yang leceh..saya ni kan budak baru belajar..tu susah sket kot..
kalau fondant ni..banyak main dengan gula icing..jadi meleket sketla..better meleket dari berminyak..bagi saya la kan..hehe..tapi saya rasa mungkin bahan2 nak buat tu sedikit mahalla..lagipun saya sebenarnya masih ada sket keraguan pada bahan2 yang digunakan untuk membuat fondant ni..contohnya gelatin..memang ada gelatin yang halal..tapi kalau gelatin tu dibeli di kedai yang bukan muslim..adakah terjamin kehalalannya?lagi satu..kalau beli bahan2 nak buat kek ni..tak semua bahan yang dijual tu ada tanda halal walaupun ia hanyalah serbuk vanila..jadi, sedikit sebanyak keinginan nak terus buat tu macam kureng sket..hehe..padahal malas sebenarnya..haha..

pe cite dengan baju kurung?erm..setakat ni saya baru abes potong 5 kain pasang untuk dibuat baju kurung..tapi saya belum menjahitnya lagi..ada lagi 2 kain pasang yang belum digunting..hurm..saya berazam untuk buat yang terbaik! YESS!!..mesti..!tidak boleh tidak!wat baju kurang leceh berbanding buat kuih..haha..sebab kos nya jauh lebih murah..=)

jadi, saya akan siapkan baju2 saya!..kalau baju2 saya dah siap..saya akan jahit baju kakak saya lak..kalau boleh..& pandai wat baju melayu..saya nak buat baju melayu untuk kaum2 lelaki dalam keluarga saya..huh..besar sungguh cita2..hehe..amin..kenela belajar dulu kan...semoga saya terus bersemangat..yay!nanti dah siap saya ingat nak upload hasil keje saya..=p

tunggulaa...lambat sketla tapi..hehe..

oops..pic cupcake takleh di upload wat masa ni..kamera tertinggal kat umah..=(

4 comments:

nadiah said...

wah bagusnyaaa. impian hampir jd kenyataan tu.

memang la icing buttercream leceh, org pon x suka, lebih suka fondant kan. tapi tahap kehalalan tu masih konfius, sama lah ape kita pikir.

ada yg halal, kena pndai cari la. usaha tangga kejayaan.

MrsIS said...

haah nad..konfius dgn status halal tu..walaupun org melayu gak yg wat, tp bahan tu tak semestinya ada tanda halal..kalo nak yg halal, kene pilih cap halagel.

nik said...

nik bangga ngn sha..keep up a good job ya..nt bleh tempah buat baju kurung ye :)

MrsIS said...

tq nik..baru permulaan je..belum abeh blajar lagi sebenarnye..tak khatam lg belajar..tapi tgh berusaha ni..yeah!