"Dan barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan menjadikan kemudahan baginya dalam urusannya. Itulah perintah Allah yang diturunkanNya kepadamu. Barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Allah akan menghapuskan kesalahan-kesalahannya dan akan melipatgandakan pahala baginya." (At-Thalaq:4-5)

22 December 2010

Geli..rasa nak sebat!

Pagi ni nak alihkan almari buku kat umah ni..nak letak kat penjuru ruang tamu depan..jadi, kerja2 mengemas pun dilakukan oleh saya seorang diri..bermula dengan menyapu sampah dulu..bangun je tido, saya tak makan tak minum dah...terus je ambik penyapu & sapu sampah..saya buat dulu sebelum mak membebel..mak saya suka membebel pagi2 kalau umah tak berkemas..hehe..jadi, sebelum suasana menjadi riuh rendah sekampung, baik saya buat dulu..kann..dah abes menyapu..baru saya breakfast..menu pagi ni ialah pau kacang merah & air teh o yang sgt panas sampai melepuh lidah nak minum..@___________@

dah abes makan tapi tak abes minum lagi sbb air tu terlampau panas sgt..saya pun ambik kain semalam yang tergantung kat kayu tu nak sidai kat luar sementara cuaca masih panas..almaklumlah, skang musim tengkujuh..basuh baju minggu ni..minggu depan baru kering baju tu..baru je sidai kejap..tak sampai sejam berlari gi angkat semula baju2 yang dijemur tu..ujan tibe2 lebat..mau tak basah semula baju tu kan..itula cabaran musim tengkujuh..

dah siap sidai baju..saya pergila kat almari buku ni..nak keluarkan semua buku2 kat dalam tu sebelum dialih ke tempat baru..disebabkan saya ni tak berapa rajin sangat dalam mengemas buku2 ni..jadi, saya ambik buku2 tu & campak je kat dalam besen besar yang dah sedia menunggu kat atas lantai..huh..what the kejamnye manusia ini..!abis dari satu rak ke satu rak saya campak buku2 tu..tibe2 sampai kat satu rak ni..baru je tangan nak 'kaut' buku2 tu..tibe2 ade makhluk yang tergolong dalam kategori yang saya sangat tak suke tibe2 menceceh menggelepar melarikan diri di celah2 buku tu..makhluk tu jauh beribu kali ganda lebih kecik dari saya..tapi dah menjadi lumrah alam..manusia seperti saya ni memang penakut & geli dengan binatang seperti itu..jadi, jantung saya berdegup dengan lebih kencang ketika itu sambil mulut ni menyumpah2 binatang tu..huh..what the mengom punye binatang ni..(jangan tiru aksi ini di rumah anda)..aduiii...sakit dada aku..(monolog dalam hati)

adoi..camne ni..nak ambik lagi buku2 tu takut nanti cicak tu ada lagi..aiseh..geramnye saya..haih..tiba2 mata teralih pada sekumpulan adik2 hanger kat dalam almari ni..saya ambik satu yang paling besar & panjang..untuk dijadikan senjata melindungi diri daripada anak cicak tu nanti..kenala berjaga2 kan..haih..rasa nak sebat je binatang ni..mainla kat tempat lain..dahla kecik, itam lak tu..skali saya libas dengan hanger ni mau putus ekor tu..huhu..tolongla adik cicak oii..larila dari situ..kerja2 saya tergendala disebabkan oleh kamu..huhu..saya ni penakut dengan spesis2 seperti kamu..spesis seperti kamu ni dahla liat..eii..geli..takleh describe lebih2..geli geleman ni..

jadi, saya pun tunggula kamu lari dari situ..saya ketuk2 sket buku tu dgn hanger..kononnya nak takut2kan cicak tu la..padahal sape sebenarnya yang penakut kat sini kan..rasa macam nak bersilat pun ada ni walaupun silat cekak hanafi yang saya belajar dulu tak khatam pun..baru sampai bunga ape tah..tak ingat dah..yang pastinya bunga yang saya belajar tu tak leh disamakan dengan bunga melur, ros, melati, orkid..waima bunga tayar sekalipun..=p
adoii..dah sakit perut dahni..lama punya pasal nak kena tunggu nih..tapi sempat lagi tulis entri ni..hehe..takpe..menulis sementara tengah ada mood biarpun cerita yang nak ditulis merapu meraban pagi2 ni..semuanya pasal cicak~~

haih..saya abeskan entri ni sampai di sini..nak tinjau2 berita terkini kat dalam almari tu..harap2 binatang tu ilang dah..janganla ada lagi pasni..saya malas da nak sakit jantung pagi2 ni..huhu..nampaknya saya akan sambung semula kerja2 yang tergendala..

sampai di sini dulu...daaa...

No comments: