"Dan barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan menjadikan kemudahan baginya dalam urusannya. Itulah perintah Allah yang diturunkanNya kepadamu. Barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Allah akan menghapuskan kesalahan-kesalahannya dan akan melipatgandakan pahala baginya." (At-Thalaq:4-5)

23 December 2010

Cerita tentang tak malu..

Dah baca entri kat bawah ni? nak cerita sikit..cerita pasal realiti diri sendiri..mungkin gak terjadi pada org lain..mungkin gak tak terjadi pada org lain..tapi terjadi pada diri saya sendiri je..

seringkali saya rasa kosong..kadang2 saya dapat apa yang saya bercita2 nak buat..tapi bila dah dapat, saya rasa macam tak suka..saya lupa nak ucap syukur sebab saya dah dapat apa yang saya nak tu..okey..saya pernah bercita2 nak buat suatu perkara ni..dan ditakdirkan Allah, saya berjaya melakukannya setelah sedikit berusaha..tapi saya lalai..bila saya dah dapat 1st step, saya lupa..saya lupa ucap ALHAMDULILLAH..syukur padaMu Ya Allah..next..2nd step..saya berdebar nak lalui saat tu..sakit perut saya dibuatnya..masa ni baru saya ingat dan berdoa supaya Allah permudahkan segala urusan saya..dihindari dari segala bahaya dan dukacita..saya berdoa sangat2..rasa2nya kat dalam hati masa tu tak ada dah nyanyian lagu2 ceria..tapi sebaliknya ditukar dengan zikir2 dan beberapa potong ayat2 Al-Quran..semuanya dengan harapan agar saya bernasib baik dan doa dimakbulkan oleh Allah..saya mohon dan berharap dengan sungguh2..

akhirnya, dengan izin Allah..saya berjaya juga melalui step ke-2 walaupun ada gak sedikit perasaan semacam malas menguasai diri..tapi saya memang kena habiskan fasa ke-2 tu..akhirnya saya berjaya..ya, saya berjaya..tapi saya lupa ucap syukur..sebaliknya saya asyik memikirkan perasaan tidak puas hati saya terhadap perkara yang dah saya lalui itu..mungkin disebabkan ada sedikit gangguan perasaan di situ, jadi dengan mudahnya saya asyik merungut di dalam hati..saya masih ada perasaan tidak puas hati..saya buat bukan dengan sepenuh hati kot walaupun pada mulanya saya rasa saya akan gembira yang sangat2 kalau dapat buat apa yang saya nak buat tu..tapi..ternyata sangkaan saya meleset..dalam pada tak berapa sepenuh hati tu, saya tetap berjaya menghabiskannya gak..dek kerana sekelumit perasaan 'jahat' yang berada dalam hati ni, sekali lagi saya lupa bersyukur..

ALHAMDULILLAH...2nd step saya dah habis..

saya menanti untuk 3rd step..saya rasa sangat2 malas ni..rasa menyesal pun ada..kalau saya tak buat keputusan untuk melalui step ke-3 ni..adakah saya akan bahagia?erm..mungkin bahagia..mungkin jugak terkilan..tapi, setelah melalui step ke-2..erm..mungkin susah sikit nak terkilan kot..argh..saya rasa emo sgt masa ni..kebelakangan ni..ada sedikit insiden yang terjadi kepada saya yang menyebabkan saya sangat sensitif..jadi, mudah sangatla saya tak suka kepada itu dan ini..padahal sebelum ni saya yang beria2 sangat nak..dalam hati ni sangat malas..pape pun, saya masih lagi tak bersyukur..kalau dulu, saya beria sangat nak lalui step ke-3 ni..tapi setelah Allah memberi saya peluang..lidah saya tak ringan langsung tuk menyebut ALHAMDULILLAH..kejamnya saya..!sungguh saya memang tak tahu malu..kan...saya membilang waktu untuk melalui esok hari yang akan menjanjikan saya kepada step ke-3..saya harap saya bersabar..kenapa saya tak bersyukur...???

Entri yang saya post sebelum ni memang terkena dengan diri saya..saya selalu rasa serabut kepala memikirkan hal2 yang saya tak dapat..padahal saya lupa nak ucapkan terima kasih kepada Allah untuk hal2 sekarang yang saya dah dapat..saya memang tak malu..nak lebih2 tapi tak sanggup berusaha untuk mendekatkan diri kepadaNya..saya tak sanggup bangun malam tuk tahajjud..sebaliknya saya sayang nak tinggal bantal selimut yang empuk..kononnya saya terlampau penat..jadi saya perlu dapatkan rehat yang secukupnya..tak dinafikan, saya akan buat semua itu bila rasa diri saya dalam kesedihan, kekecewaan, memerlukan tempat untuk mengadu (nak mengadu sesama manusia segan..jadi mengadulah kepada Allah)..memang saya ni tak malu orangnya..tapi bila rasa diri dah happy..dah tak serabut..mulala saya lupa semula..kenapa ye?inila tanda2 hati saya tak berapa bagus kot..ingat di saat susah..lupa di saat senang..

saya tulis entri ni di saat hati saya rasa tak berapa tenteram..kebetulan saya terbaca artikel yang saya post kan sebelum ni..memang banyak mengingatkan saya..tapi saya rasa sekejap je..tak mustahil lepas ni saya akan kembali kepada ciri2 tak baik sebelum ini..hurm..memang tak baik saya ni..

Episod cerita ni takkan habis kat sini je..tapi akan sentiasa bersambung2 selagi nafas masih ada kat atas dunia ni..insaf..insaf..terima kasih kepada kawan2 yang sudi mengingatkan saya..saya masih lalai..leka..dan yang paling penting..saya bukan tidak pernah BERSYUKUR...tapi saya jarang2 BERSYUKUR...kerana saya lebih memikirkan kesempitan dan kesusahan yang saya hadapi berbanding nikmat menggunung, kemudahan dan kesenangan yang diberi olehNya...ALHAMDULILLAH..

p/s: cerita ini ditulis untuk dikongsi bersama2..tapi ini memang realiti yang berlaku kepada diri saya..anda bagaimana?kalau ada cerita untuk dikongsi, lagi bagus..boleh dijadikan pedoman kita bersama..sesungguhnya saya masih tak malu...

No comments: