"Dan barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan menjadikan kemudahan baginya dalam urusannya. Itulah perintah Allah yang diturunkanNya kepadamu. Barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Allah akan menghapuskan kesalahan-kesalahannya dan akan melipatgandakan pahala baginya." (At-Thalaq:4-5)

06 February 2009

Suatu pagi...'Usrah' di kantin...

Salam semua,

Pagi tadi aku breakfast dengan ofis mate yg memang semuanya berpangkat lebih tinggi & umurnya pun lagi besar dari aku..
hehe..sebenarnye aku xde pangkat pun kat situ, haha..diorang tu semuanya ketua unit kat JKM tuh..sambil2 tu dengar pengalaman staf lain yang penah kerja kebajikan kat tempat lain..dengar2 citer diorang sambil bergelak ketawa yang xberapa nak beria sangatla sebenarnye..haha..lawak gakla citenye..memang pengalaman tu xleh dibeli dengan duit..contohnye kalau dulu masa belajar, pengalaman yang aku dapat tak sama dengan pengalaman yang aku kutip masa praktikal nih, walaupun tempohnya sekejap je..
abes satu bab, masuk lak bab lain..seronok sebenarnya dengar citer diorang nih..asalnye cuma kami berempat je kat meja tuh..tapi tak lama pastu datang lagi 3 orang yang semuanya ketua unit yang aku rasa la..pada pandangan aku..agak beriman gakla orangnye..hmm..satu topik yg menarik telah dibincangkan oleh para cendekiawan islam..apa sumbangan saya terhadap islam pada hari ini?aku lebih banyak senyum dari menjawab soklan tuh..bagaimana pandangan awak tentang falsafah pendidikan negara kita?hmm..satu senyuman lagi berjaya aku lontarkan..heheh..

kalau kita tengok umat islam kat palestin, fuhh..memang mereka ada semangat & keberanian yg nyata..tapi kalau saya sendiri, adakah saya akan mempunyai keberanian sekuat itu untuk menentang musuh?atau saya sebenarnya lebih takut mati yang konfemnya boleh jadi akan datang bila2 masa je..nampaknya memang saya takde keberanian sekuat tu..jadi bila difikir-fikirkan semula, apa sebenarnya yang boleh saya lakukan untuk menyumbang sesuatu ke arah kebaikan terhadap umat islam itu sendiri?sedih saya tengok umat islam di negara kita sendiri..kalau perempuan, ada yang sanggup gadaikan maruah & badan untuk dapatkan duit lebih..bukan setakat perempuan je, tapi lelaki pun sama..kalau budak sekolah tu, walaupun sekolah agama, tak bermakna kita boleh lepas tangan je..maksudnya dari segi attitude diorang..kita mesti pantau..hari2 saya buat spot check ..erm tetibe je aku ase macam berada dalam usrah PMI or Nahwan Nur yang aku penah join mase kat UPM dulu..tapi ok la coz dah lame x dengar diskusi2 yang islamic camni..bukan ape, kadang2 aku pun lalai gak..peringatan yg berterusan tu memang perlu la sebenarnye..

cuba bayangkan apa akan terjadi dalam tempoh 5 tahun dari sekarang?satu soklan lagi telah diajukan..tapi bukan kat aku, sebaliknya untuk orang lain..yang mana orang tu duduknya bertentangan dengan si penanya soklan itu tadi..hehe..ayat yang agak celaru sket tuk aku tulis..harap2 kawan2 pahamla ngan cerita aku setakat nih coz perkataan 'saya' tu sebenarnya bukan merujuk kepada aku, iaitu si penulis blog nih..tapi refer kepada salah seorang daripada ketua unit yang aku dah mention sebelum nih..

kita sambung semula yek cite tadi..apa agaknye akan berlaku dalam tempoh 5 tahun dari sekarang?aku pun masih tak menjawab soklan tu coz soklan tu bukan diajukan kat aku daa..spontan dari soklan tuh, aku mendapat satu respon yang tak disangka2laa..jawapannya ialah jeng jeng jeng...awak akan kahwin dalam tempoh 5 tahun dari sekarang..haha..jawapan tu ditujukan untuk aku yang memang trang tang tang masih boojang nih..huahaha...lain jawapan yang diharap, lain lak jawapan yang kuar dari mulut diorang yek..heheh..tapi takpe, tu kan satu doa..mane tau dimakbulkan..nak2 lagi ari jumaat..heheh..hmm..nampaknye soklan tuh masih digantung x bertali..biakan jela..malas nak mencarik jawapan yang sepatutnye..
pada masa kami makan-makan tula, background aku telah berjaya disoal selidik sket2 oleh diorang..hmm..bertambah2 lagila soklan yang perlu dijawab..haha..
discussion pagi tu berakhir dengan satu solution yang belum pasti lagi leh dilaksanakan atau tak dengan jayanya nanti..hmm..tunggu dan lihat jela nanti...

wassalam


No comments: