"Dan barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan menjadikan kemudahan baginya dalam urusannya. Itulah perintah Allah yang diturunkanNya kepadamu. Barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Allah akan menghapuskan kesalahan-kesalahannya dan akan melipatgandakan pahala baginya." (At-Thalaq:4-5)

25 March 2009

Kursus Pra-Perkahwinan Orang Pekak Pahang 2009

Salam semua,

ni ada beberapa gambar yg aku nak share sepanjang tempoh Kursus Pra-Perkahwinan Orang Pekak Pahang Siri 1/2009. Tempatnya kat Hotel Seri Malaysia Temerloh. Bila tu?20 hingga 22 Mac lepas....Fuhhh...kesimpulan yg dapat aku dapat, kursus ni memang mencabar pada kitorg yg jadi jurubahasa ni sebab kitorg xde guide dari jurubahasa senior. Ape yg mencabar tuh..mungkin aku akan citer dalam next entry..tapi sebelum tu..tengok dulu pic2 yg x seberapa kat bawah ni..

Kawan aku cakap muka budak laki nk macam vokalis Meet Uncle Hussin..ye ke? dia malu2 masa kitorg ambik gambar dia..sebab tu senyum jer..yg kat sebelah dia tuh pun sama..macamla paham sangat..haha..

ni antara part yang aku x bape nak suka interprete..ustaz ni jawab soalan sket punye banyak ar contoh yg susah2 dia bagi..nasib ar..sape suh bagi contoh susah2..aku terpaksa create idea nak bagi org pekak ni paham..kalau ikut sejibik contoh ustaz nih..memang aku konfem diorg x paham..sudahnye..aku yg pening..bukan org pekak mahupun penceramah yg pening..huhu..cuak tul perasaannye..

Ni golongan hawa yg rata2nya ada yg anak dara, janda, mak org, bini org..janda berhias???aku x sure..rasanya xde kot..sebut pasal janda berhias..rasa2nya aku dah tersilap bagi info kat diorg..semuanya gara2 aku x dapat catch up sebab penceramah cakap laju..harap2 diorg x nampak kesalahan aku tuh..


ni lagi satu part yg penceramah syok sendri..aku yg naik pening..kalau nak jawab soalan tu agak2laa kalau nak bagi contoh pun..susah aku nak translate tuk diorg..ye laa..bahasa mulut tak sama dgn bahasa tangan..kalau org yg x paham org atau budaya pekak..aku brani cakap yg diorg akan pandangg 'enteng' tentang perihal org pekak ni..

inilah tulang belakang yg paling2 utama untuk kursus nih..kalau xde kami..alamat sampai kiamatla org pekak tu duk menganga je mulut..haha..jadi..besar gak sumbangan kami ek..walaupun kitorg tau yg kitorg ni xdela pandai & bagus sgt signing..tapi at least bolehla tuk memberi kepahaman pada org2 pekak tu..harap2la diorg dapat manfaat dari apa yg telah kitorg 'sampaikan'...

wassalam.

5 comments:

nik said...

wahh..gaya seorg interpreter di atas pentas( ye, kawan2, sile rujuk photo #4 ..hehehe)..kagum la..

animed said...

oo..photo #4 tu hg la sha. Byk jasa hg ni. Menolong mendirikan byk masjid. Mcm nik, aku kagum la ngn hg. Mesti susah gila nak catch up ckp mulut ngn isyarat tgn. Kalau aku mau terbelit tangan. Congrates sha!!

MrsIS said...

haha..xyahla kagum sangat ngan aku ni..aku bukannye pandai sgt pun..kadang2 pening gak nak interprete tuk deaf ni..rase cuak mase kursus tu sebab aku rase cam tah pape je aku wat kat diorg..overall..penyampaian mesej yg kurang memuaskan dari pihak aku untuk seme deaf2 tu..
papepun time kacih ye coz support gak aku..ni aku sayang lebih kat korg nih..heheh..

Anonymous said...

salam,

sha, ye aku pon merasakan kekaguman kawan-kawan terhadap ko.

good work, all the best.

xoxo,
cipz

MrsIS said...

thnx kengkawan..support me oweyz k..