"Dan barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan menjadikan kemudahan baginya dalam urusannya. Itulah perintah Allah yang diturunkanNya kepadamu. Barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Allah akan menghapuskan kesalahan-kesalahannya dan akan melipatgandakan pahala baginya." (At-Thalaq:4-5)

01 March 2009

Kene tagged lagi...

Salam semua,

Aku update blog nih sebab kene tagged ngn imm..kalo ikutkan kene tulis pape je pasal diri sendri..tp..bosanla..aku nk langgar rule tu..nk tulih pasal mende lain lak. Pk punye pk..aku dapat idea nk tulis pasal beberapa tazkirah free yang aku dpt dari penyelia aku sepanjang tempoh aku kat unit kanak-kanak (bahagian pelindungan) tu...

Ceritanya mmg secara tiba2..pagi tu aku inform kat 2nd boss, namenye En. S..aku cakap utk 2 mggu ni aku g unit dia..ok..ikut sy g siasat kes..aku ngn gembiranya ikutla dia b’same2 ngn Kak S..hepi je kan dpt kuar dari opis tuh..slalu kalo g siasat kes ni akan makan byk masa..bergantung pada jarak tempat tuh dan bilangan kes yg kena siasat..kali ni kes yg nk disiasat ialah kes pengambilan anak angkat oleh sepasang suami isteri..budak tu dah lama tinggal ngn diorg..skang ni dah skolah darjah 5 kalo x silap aku..tp sygnye, budak tu anak luar nikah..mak kandung budak tu dah kawen lain..ikut laki dia g KL..aku x sure budak tu tau ke tak yg dia anak luar nikah..dahla pompuan..lagila kesian..aku tengoh S/B dia..mmg dia berbintikan Abdullah..tp pd ruangan untuk maklumat ‘bapa’, mmg semenye kosong..so, kalo org lain tengok SB dia, mmg automatik org akan dpt agak yg budak tu anak luar nikah..mak kandung budak tu pulak mengaku yg mmg dia takkan jumpa lg budak tu coz dia takut laki dia akan tinggalkan dia..hmmm...sadisnye idup nih..cite yg aku tulis ni berdasarkan cite mak angkat kepada kanak-kanak luar nikah tu..sbnrnye, point dia bukan pasal ni yg aku nk cite..ni just mukadimah jer..myb ade kaitannye dgn ape yg aku nk tulis jap lg..ok..setel dah pasal siasatan kes anak angkat tuh..

Skang aku bawak korg g tempat lain lak..kali ni ikut En. H (unit taska & NGO) ke Open University Malaysia..dia ada hal nk disetelkan kat situ..tp, memandangkan aku bukan di bawah En. H lagi minggu tu, aku stay je dlm kete ngn En. S & Kak S. So, dari situla bermulanya tazkirah free yg aku & Kak S dpt dari En. S disebabkan oleh kelamaan kami menunggu En. H menguruskan hal kerjanya..

Keheningan & kesenyapan suasana dlm kete tu dipecahkan oleh En. S..

“Awak minat berniaga?” En. S tanye kt aku..

Aku jwb, "erm..tahla.."

Aku pk kalo nk berniaga perlu ade modal..slain tuh..nak wat bisnes ape? Ni ayat2 yg aku pk & cakap dlm atila..

“Sy dulu slalu berniaga..jual air balang, jual sayur..seronok..” En. S yang cakap ni yek..

Aku & Kak S bg respond, "Owh...."

“Abes tu, kenape x berniaga lg skang?” aku lak tanye kat En. S..

“Susah dah skang sy nk berniaga..byk komitmen..kalau sy berniaga, susah sy nk bg komitmen pd anak & isteri sy..jadi, biarla sy spend masa yg berkualiti tuk diorg”, En. S membalas.

*****************************

Ok..ape 1st point baru yg aku dpt kat sini? Aku mengaku yg ilmu aku cetek..byk melagho..so, kadang2 hal2 yg simple tu leh terlepas pandang..

En. S bagitau, kalau dia berniaga, byk masa yg sepatutnya dia spend tuk family terpakse dikorbankan..kalau diikutkan dari segi nafkah, mungkin dia dpt bagi nafkah zahir yg secukupnye utk anak & isteri dia..tp dari segi nafkah batin..korg jgn ingat nafkah batin tu pasal hal tuttt je...paham2 sendri laa..tp sbnrnye nafkah batin tu luas konsepnya..hal tuttt yg aku maksudkan tu cuma sebahagian kecil je dr konsep nafkah batin yg sepatutnye..contoh lain nafkah batin ialah senyuman, gurauan & macam2 hal yg bukan berbentuk material, tp sebaliknya lebih kepada hal2 jiwa & perasaan...ni yg En. S explain kat kitorg..aku pun baru tau masa tuh....so, mulela timbulnye ayat.. “owh, camtu upenye..”..Ok, skang dah setel 1 point..

Tiba2 En. H datang...

“S, aku kene naik atas la..kene bg talk..aku pun xtau..tiba2 je..mintak maafla kalau korg kene tunggu lame. Sementara tu korg bolehlah dulu naik kat atas..sejuk sket, ada air-cond..sementara nk tggu sy bg talk utk kursus taska nih..”

Kitorg bertiga pun terus naik atas..duk kat bilik tutorial kat OUM tuh..kali ni byk point baru lak yg aku & Kak S dapat..’Sesi’ kat dlm bilik tutorial tu lebih kepada sesi soal jawab..al-maklumla..org jahil kan..so kenela byk bertanye kpd yg arif & lg tinggi ilmunye dr kite kan..

Aku tanye...

“En. S, camne ek..kalau kite naik kete utk pergi ke sstu tmpt yg jauh..pastu itu 1st time kite naik kete org tuh..so, kalo nk komen pape or cdgkan pape, cam agak segan sketla..kalau kite naik public transport mcm bas ke..mesti kite leh rancang perjalanan kite supaya x ganggu waktu solat kite..tp, mslhnye..kalau kite naik kete org, ditambah pulak dgn kite x bape nk biase ngn org tuh..so, phm2 jela..byk segan dari berani coz mengenangkan yg kite tumpang org..yg x bestnye..org yg kite tumpang tuh memulakan perjalanan dekat2 nak masuk waktu maghrib..kalau benti kat mana2 tempat tuk solat xpe gak..ni x, dia terus je drive smpi kt umah dia..jauh lak tuh tempatnye..nk cakap suh benti solat..tp lidah cam kelu..so, terpaksala waktu maghrib tu diqada’ kan bila sampai kat umah..berdosa x kalau macam tuh?”

En. S menjawab...

“Berdosa..sebab sepatutnya semua org yg kat dalam kereta tu boleh saling ingat-mengingatkan..kalau x boleh cakap direct, tryla guna psikologi..contohnya..boleh x ko tolong benti kat masjid jap..aku sakit perutla..atau cakap je terus..tp, kalau lepas kite cakap tu, driver tu wat bodo je & still x berhenti jugak, maknenye dosa tu dapat kat dia sebab dia dah tau, tp buat2 tak tau..& org yg tegur tu terlepas dari dosa sebab tanggungjawab dia dah lepas..”

Aku just angguk ngn jawapan tuh..tp dlm ati berkate, “hah, ambik ko..xpasal2 dpt dosa free ari tu..x brani nk tegur...takutkan org drpd Allah”. Ni pengajaran ke-2 yg aku dapat...

Skang kite sambung ke Lesson #3 yek...heheh...

En. S menyambung lagi...“awak tau x pasal redha? Sy ada adik ipar yg skang dah ade anak kembar..dulu, masa dia pregnant, x amalkan cara pemakanan yg betul tuk jaga baby..maksud sy, byk makan makanan yg kurang berkhasiat..macam2 benda yg sepatutnya dimakan oleh org yg pregnant, tp dia xnak makan..nasihat berkali2..tp xnak ikut..sudahnye, anak yg dia lahirkan tuh tak cukup zat..x cukup berat..bila dah jadi macam tuh..berapa lama anak dia sakit & kena duk hospital?mmg kesian tgk baby yg baru lahir sakit..& antara faktor baby tu sakit disebabkan oleh kelalaian ibunya sendiri..baru dia menyesal pastu..& mengadu pada sy & isteri...“kenape agaknye anak sy ni lama sgt sakit & duk hospital nih?”

Sy & isteri cakap, “awak redha tak dgn sakit yg Allah beri utk anak awak nih?”

“Sy tak redha”, adik ipar En. S menjawab..

Tapi..ibarat macam 1 keajaiban berlaku bila si adik ipar En. S ni redha dgn ketentuan-Nya, maka dengan kehendak Allh, esoknya..anaknya dibenarkan keluar dari hospital..

*tak redha kat sini dalam erti kata lain ialah x dapat terima hakikat sesuatu kejadian tu berlaku..

So, ape point nye skang? Setiap perkara tu Allah dah tentukan..kite perlu redha dgn setiap ketentuan Allah..kadang2 apa yg berlaku tu mungkin disebabkan oleh kesilapan kita sendri..tapi lepas kite dah tau apa salah kite..kite kena bertaubat & redha.

Redha...1 perkataan yg org slalu sebut & maksudnya pun mungkin simple jer..tp kalau x redha..macam2 hal yg kite x nak boleh terjadi..asenye kite boleh fikir sendri kan coz masing2 dah ada akal yg bijak pandai yg Allah dah bagi..heheh...aku pun kene pk gak coz byk gak hal2 lepas & skang yg berlaku...belum tentu aku leh redha ngn ketentuan-Nya...

Point ke-3 dah sudah...ape lg ek?

Ase2nye point ke-4 & seterusnya aku nak sambung tuk bayo utang tagged cipah lak..heheh..nk tulis skang mcm malas dah...nanti2la yek aku bayo utang ko..

Sekian seadanya tazkirah yg telah diolah semula struktur ayat & dialognye oleh wartawan pelatih yang kudus, tulus & mulus ini..heheh..semoga kalian mendapat manfaat walaupun sedikit...ilmu itu untuk dikongsi bersame..

Wassalam.

1 comment:

nik said...

trick yg bagus utk balas tagged...hehehe..xder lagi org yg perlu ditagged..

btw,4 points dlm entry nih berjaya menebus ruang cerebrum otak nik, tq..hehehe